Cały dzień stukasz w klawiaturę? Sprawdź zakres ruchu swoich stawów barkowych. Test FMS

Zofia Knittel
12.05.2014 15:27
Lewa strona dobrze, prawa gorzej - takie asymetrie w ciele mogą mieć poważne konsekwencje zdrowotne. Jak je zredukować?
Test

Test rozpocznij od zmierzenia długości swojej dłoni. Następnie wyprostuj się, zaciśnij pięści, chowając kciuki do środka i wyciągnij proste ramiona do boków. Z tej pozycji trzy razy energicznie przenieś ręce za plecy - jedną górą, drugą dołem, tak jakbyś chciał zrobić tzw. agrafkę. Zatrzymaj pięści jak najbliżej siebie i poproś kogoś, żeby zmierzył odległość pomiędzy nimi. Odstęp nie powinien być większy niż długość twojej dłoni. Jeżeli wynosi do 1,5 długości dłoni, też nie jest najgorzej. Jeszcze większa odległość to już znak, że z twoją obręczą barkową naprawdę nie jest dobrze. Najpoważniejszy sygnał ostrzegawczy mamy jednak wtedy, gdy dodatkowo po obu stronach wynik jest różny. Asymetrie w ciele mogą mieć wiele zdrowotnych konsekwencji, jak chociażby bóle pleców. Negatywnie wpływają na ekonomię ruchu, zwiększają ryzyko odniesienia urazów, przeciążenia. Jak można poprawić swój wynik?

Jeśli podczas testu odczuliśmy ból, nie powinniśmy zaczynać żadnych ćwiczeń, ale skonsultować się z fizjoterapeutą. Jeżeli nie było to dla nas bolesne, możemy spróbować się trochę rozruszać.



Ćwiczenie korygujące

Ustaw się w klęku podpartym i przenieś jedną rękę za głowę, drugą wciśnij mocno w matę. A teraz odwróć się w stronę sufitu tak, jakby ktoś pociągnął cię za łokieć, który trzymasz w górze. Powtórz ćwiczenie 8 razy na obydwie strony lub tylko na jedną, jeśli wynik testu po jednej stronie był wyraźnie gorszy (ręka po stronie słabszej jest za głową).

Pamiętaj! Na ciało zawsze należy patrzeć całościowo. Zbyt mały zakres ruchu w obręczy barkowej może być przyczyną m.in. urazów, których doświadczyliśmy w przeszłości lub braku ruchu na co dzień, ale też może być skutkiem innej asymetrii w ciele. Warto dowiedzieć się jakiej.

Co to jest FMS?

Functional Movement Systems, czyli trening funkcjonalny, został zapoczątkowany przez Lee Burtona i Graya Cooka, amerykańskich trenerów i fizjoterapeutów, którzy jako jedni z pierwszych wskazali na konieczność oceny każdej osoby aktywnej ruchowo pod kątem kryteriów jakości ruchu. Na podstawie swojej wiedzy i doświadczeń stworzyli system oceniający fundamentalne wzorce ruchowe, dzięki któremu można zidentyfikować asymetrie i ograniczenia w układzie ruchu i ustalić kierunki działań korygujących. Test z obręczą barkową jest tylko jednym z siedmiu elementów testu FMS.

Źródło: www.treningfunkcjonalny.com.pl

Więcej o: