Tramwaje nie są wolniejsze od metra. Czym szybciej dojedziesz do pracy?

Tadeusz Płaczkiewicz
08.03.2015 14:41
Na grafice podano głównie średnie prędkości eksploatacyjne. Dla PST podano prędkość komunikacyjną.

Na grafice podano głównie średnie prędkości eksploatacyjne. Dla PST podano prędkość komunikacyjną. (rys. AS. Źródło danych: informacje od przewoźników oraz zarządców komunikacji miejskiej oraz www.plantap.pl)

Wbrew wszelkim opiniom to nie metro jest najszybszym środkiem transportu miejskiego - przynajmniej na razie. Na specjalnych torowiskach równie szybko poruszają się tramwaje, jednak zwycięzcami rankingu uśrednionych prędkości okazują się pociągi SKM
Jak najszybciej dostać z jednej dzielnicy Warszawy do drugiej? Oczywiście metrem, ale pod warunkiem, że te właśnie przecina wspomniane miejsca. Składy podziemnej kolei poruszają się dziś na pierwszej linii z prędkością maksymalną 60 km/h, co przekłada się na odjazdy w porannych godzinach szczytu co dwie i pół minuty. Na drugiej linii metra (obsługiwanej przez 11 pociągów) odjazdy na stacjach powinny odbywać się co dwie minuty i 50 sekund.

Metro Warszawskie pracuje nad zwiększeniem prędkości do 80 km/h, dzięki temu na perony kolejka będzie mogła wjeżdżać co dwie minuty. Niestety udogodnienie to będzie miało zastosowania - przynajmniej na razie - tylko na pierwszej linii. Technicznie pociągi metra przystosowane są do poruszania się z maksymalną prędkością bliską 90 km i tak samo zaprojektowane są systemy odpowiedzialne za poruszanie się kolejki w tunelach. Ale, raczej nieprędko doczekamy się takiego tempa.

W 9 minut II linią metra od początku do końca trasy


Maksymalna prędkość nie oznacza jednak, że metro porusza się przez całą trasę tak szybko. Uśredniona prędkość eksploatacyjna, czyli zawierająca momenty, gdy przyśpieszają lub zwalniają wynosi około 34 km/h.

Tramwaj nie jest gorszy

To wynik, który bez problemu mogą powtórzyć tramwaje (choć nie w Warszawie, w której priorytety dla komunikacji miejskiej, a w szczególności tramwajów wdraża się z wielkim bólem). Średnią prędkość około 35 km/h osiąga Poznański Szybki Tramwaj (uwaga, to prędkość komunikacyjna, czyli bez postoju na obu końcach trasy). Popularna "pestka" porusza się specjalnie zbudowaną trasą, która w dużej mierze biegnie w głębokim, bo 6-metrowym wykopie. Pozwala to na bezpieczne osiągnięcie prędkości nawet 70 km/h (choć tramwaje poruszają się tam z maksymalną prędkością 60 km/h).

Podobne obwarowania prawne dotyczą Krakowskiego Szybkiego Tramwaju - tu również wagoniki mogą teoretycznie rozpędzić się do 70 km/h, ale by nie łamać obowiązujących przepisów maksymalna prędkość nie może przekraczać 60 km/h. KST rozwija natomiast średnią prędkość ponad 20 km/h. To bardzo dobry wynik. Krakowianie mogą poszczycić się również tym, że jako pierwsi w Polsce zbudowali specjalny, półtorakilometrowy tunel tylko dla tramwaju. Nazywany jest pieszczotliwie "małym metrem".



Bardzo ciekawie zapowiada się także budowany właśnie system Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Tu teoretyczna, maksymalna prędkość, jaką mogłyby osiągnąć tramwaje wynosi około 80 km/h. Natomiast planowana średnia prędkość wagonów może osiągnąć od 25 do nawet 35 km/h! Równie szybko poruszają się tramwaje w Gdańsku - średnia prędkość eksploatacyjna to około 27 km/h (autobusy 15,9 km/h), a we Wrocławiu - 12,8 km/h (tu szybsze są autobusy - 16,2 km/h).

Trolejbusem i autobusem

W Polsce funkcjonują trzy sieci trolejbusowe. Największa z nich to ta w Gdyni - liczy około 96 km. Średnia prędkość, jaką uzyskują gdyńskie trolejbusy, to 14,98 km/h - czy można szybciej? Pewnie można, ale w Gdyni "trajtki" jeżdżą przede wszystkim w ścisłym centrum, gdzie nie ma możliwości "docisnąć gazu" - porównywalne osiągi na tym samym terenie mają autobusy (oba rodzaje pojazdów mogą zgodnie z prawem poruszać się z maksymalną prędkością 50 km/h).

ZKM Gdynia: Jak się jeździ trolejbusami?


Warto wspomnieć o Olsztynie, w którym pod koniec lat 60. ubiegłego wieku funkcjonowały obok siebie trolejbusy, trolejbusy towarowe i tramwaje, autobusy poruszają się dziś z prędkością ok. 14,7 km/h (zgodnie z prawem maksymalnie 50 km/h). To nie dużo, ale wpływ na to ma spora inwestycja komunikacyjna - w stolicy Warmii budowana jest właśnie nowa sieć tramwajowa, która połączy "sypialnię" z centrum i dworcem, oraz dworzec z miasteczkiem studenckim.

W fabryce Solaria powstaje tramwaj dla Olsztyna


Szybka Kolej Miejska naprawdę jest szybka

W naszym zestawieniu najszybszymi pojazdami okazują się pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej, które z powodzeniem wpisały się w strukturę aglomeracyjnych środków transportu. "eSKaeMki" dzięki temu, że pokonują dłuższe trasy niż autobusy, metro, czy tramwaje, a ich poszczególne przystanki są od siebie bardziej oddalone uzyskują średnią prędkość eksploatacyjną sięgającą nawet 40 km/h (Trójmiejska Szybka Kolej Miejska), czyli aż o 5-6 km/h więcej niż metro. Pociągi SKM, również te z Warszawy mogą rozpędzać się nawet do 120 km/h poza miastem, a w mieście nawet do 70-80 km/h.

Przejazd odnowioną trójmiejską SKM-ką. Prędkość 120 km/h, a jaka toaleta


UWAGA! Jako średnie prędkości podano w większości przypadków tzw. prędkość eksploatacyjną - czyli stosunek drogi przebytej przez pojazd do czasu pracy pojazdu z uwzględnieniem czasów postoju na przystankach pośrednich i przystankach krańcowych. Np. w przypadku Poznańskiego Szybkiego Tramwaju nie można podać średniej prędkości eksploatacyjnej, ponieważ nie można uwzględnić czasu postoju na obu końcówkach linii. W PST podano więc prędkość komunikacyjną dla danego fragmentu trasy. Źródło danych: informacje od przewoźników oraz zarządców komunikacji miejskiej oraz www.plantap.pl

Więcej o: