Test uchwytów rowerowych. Jak przewieźć rower w samochodzie?

Krzysztof Olszewski
24.04.2015 18:33
Rodzinna wycieczka rowerem po lesie, albo zwiedzanie odległych miast z rowerowego siodełka? Nie ma problemu, o ile możemy przewieźć jednoślad samochodem, korzystając z bagażnika rowerowego
- Dzielimy je na trzy rodzaje, ze względu na sposób montażu. Producenci oferują uchwyty dachowe, , bagażniki montowane na hak lub bagażniki montowane na klapę auta - mówi Andrzej Kmieć, konsultant w sklepie MCM Car Travels. - To ostatnie rozwiązanie jest najmniej praktyczne, bo nie na każdą tylną klapę samochodu da się taką konstrukcję zamontować. Poza tym istnieje ryzyko zarysowania lakieru samochodu.

Najprostszym rozwiązaniem jest montaż bagażnika na haku. Najtańszy - w kształcie nożyc i również montowany tak jakbyśmy otwierali nożyczki, zmieści od jednego do nawet czterech rowerów. Każdy rower kładziemy opierając ramę na dwóch równoległych belkach. Wadą tego rozwiązania jest to, że muszą to być rowery z męską ramą. Damki, czy rowerów miejskich nie uda się nam bezpiecznie zamocować, a stosowanie dodatkowych adapterów oferowanych przez producentów jest niewygodne.

Nożycowy bagażnik rowerowy wymaga również zawieszenia na ostatnim z rowerów dodatkowej tablicy ze światłami, którą trzeba kupić wraz z bagażnikiem. Jazda ze światłami samochodu zasłoniętymi przez rowery może nie tylko narazić nas na mandat, ale jest również niebezpieczna.

Idealnym rozwiązaniem są więc - niestety znacznie droższe - bagażniki rowerowe platformowe. W tym przypadku montujemy platformę na haku, co w najprostszych modelach wymaga przykręcenia jednej śruby, a w tych droższych jedynie użycia dźwigni. Potem na platformie stawiamy rowery, mocując koła taśmami, a ramę dołączonymi do zestawu wspornikami.

Na platformie mieszczą się nawet cztery rowery, a czas montażu całego kompletu nie zajmie nam więcej niż kwadrans. Dodatkowe oświetlenie wbudowane jest w platformę i wystarczy jedynie podłączyć ją wtyczką do zasilania umieszczonego obok haka. Platforma posiada również zabezpieczenie przed kradzieżą roweru i w droższych modelach umożliwia dostęp do bagażnika, bo rowery możemy w prosty sposób odchylić do tyłu - wraz z całą konstrukcją.

Jedyny kłopot, jaki wiąże się ze wszystkimi bagażnikami mocowanymi na hak, to tablica rejestracyjna. Teoretycznie nie powinna być zasłonięta przez rowery. Nie można jej również przełożyć i zamocować na tablicy ze światłami lub przy platformie. Przepisy są bowiem w tej sprawie niejasne, a policja na szczęście wyrozumiała i nie karze kierowców mandatami.

Znacznie tańszym i na pewno, choć znacznie mniej wygodnym rozwiązaniem - szczególnie dla pań - jest przewożenie rowerów na dachu.

W tym przypadku każdy pojazd montowany jest do pojedynczego uchwytu rowerowego. Sam uchwyt mocujemy do belki dachowej w aucie - w tańszej wersji za pomocą śrub, nakrętek i klucza numer 10. W wersji droższej - montaż odbywa się bez użycia narzędzi i polega jedynie na zatrzaśnięciu obejm, za pomocą plastikowych zacisków.

Samo mocowanie roweru jest równie banalne. Po umieszczeniu go w szynie wystarczy zacisnąć paski lub taśmy na obu kołach, a ramę roweru umieścić w "szczękach". Dodatkowo - w droższej wersji bagażników - rower jest zabezpieczony zamkiem, uniemożliwiając zabranie roweru jak i samego uchwytu przez złodzieja.

Wady bagażników rowerowych? Zarówno przy tych dachowych jak i nakładanych na hak ograniczeniem jest waga przewożonych jednośladów. Najczęściej jeden rower nie może ważyć więcej niż 20 kg. Podczas przewożenia rowerów trzeba również zdemontować przymocowane do nich foteliki rowerowe, które podczas jazdy zachowują się jak żagiel i mogą spowodować wyrwanie roweru z mocowania.  Trwałość rowerowych bagażników? Można powiedzieć, że są nieziszczalne, jeśli sami nie uszkodzimy jakieś elementu, używając rozwiązań siłowych.

Siedem uchwytów rowerowych. Do zamocowania rowerów na dach jak i na hak

Peruzzo Modena. Wytrzymała stalowa konstrukcja. System montażu, umożliwiający mocowanie do belek prostokątnych za pomocą motylków. Cena: 75 zł.
Thule freeride 532. Łatwe i szybkie mocowanie roweru w szybkozamykalnym uchwycie na ramę. Paski z zaczepami umożliwiającymi szybkie zwalnianie oraz dopasowywanie do kół o różnych rozmiarach. Zamki zabezpieczają zarówno rower w uchwycie, jak i uchwyt na bagażniku bazowym. Cena: 249 zł.
Thule 970 . Nożycowy bagażnik do przewozu 2 rowerów na haku holowniczym. Pasuje do większości haków holowniczych. Bardzo prosty i szybki w montażu. Cena: 259 zł.
Thule proride 591. Lekka konstrukcja aluminiowa. Dzięki przemyślanej konstrukcji uchwytu ramy i kół rower sam ustawia się we właściwej pozycji. Rama roweru ustawionego na szynie wsuwa się naturalnie w rozwartą szczęką uchwytu ramy. Regulacja i zamykanie uchwytu pokrętłem umieszczonym wygodnie na poziomie dachu auta. Maksymalna masa roweru: 20 kg. Cena: 479 zł.
Thule hangon 9708. Bagażnik do przewozu 4 rowerów na haku holowniczym. Można odchylić go tak, aby uzyskać pełny dostęp do bagażnika auta bez zdejmowania rowerów. Ładowność: 60 kg. Cena: 649 zł.
Peruzzo Parma 6. Bagażnik do przewozu 3 rowerów na haku holowniczym. Bagażnik można odchylić tak, aby uzyskać pełny dostęp do bagażnika auta bez zdejmowania rowerów. Ładowność 60 kg. Cena 989 zł.
Thule euroway 923. Niewielka masa uchwytu rowerowego wynika z zastosowania aluminium i innych lekkich materiałów o dużej wytrzymałości. Ergonomiczne, bardzo stabilne zamknięcie może być obsługiwane jedną ręką przy użyciu niewielkiej siły. Bagażnik można odchylić tak, aby uzyskać pełny dostęp do bagażnika bez zdejmowania rowerów. Wyposażony w wyjątkowe, łatwo odłączane uchwyty ramy ułatwiające i przyspieszające ładowanie i mocowanie rowerów. Ładowność, trzy rowery, 51 kg. Cena: 1879 zł.

Więcej o: