Masz lepsze opony - mniej wydajesz na benzynę

kło
20.04.2016 17:55

PIXABAY.COM

O czym powinien poinformować cię producent opony
Etykiety opon przypominają te znane z pralek czy lodówek: kolorowe, z oznaczeniami literowymi; tylko kategorie oznaczeń są inne. Muszą one informować użytkowników o efektywności paliwowej, hałasie, jaki emitują opony i klasie przyczepności na mokrej nawierzchni. Inspekcja Handlowa sprawdziła w 61 firmach, czy rzeczywiście tak jest. Okazało się, że tylko do 3 proc. skontrolowanych etykiet (czyli dziewięciu na 294) były zastrzeżenia. Tych dziewięć etykiet miało niedobry format, było za małych i użytkownicy mogli mieć trudności z odczytaniem napisów.

Na każdej takiej naklejce powinny się znaleźć trzy informacje:

* Klasa efektywności paliwowej - oznacza się ją kolorami i literami od A (oceny najwyższe, kolor zielony) do G (kolor czerwony). Te najlepsze powodują, że zużycie paliwa może być o około 7 proc. niższe niż w przypadku klasy G.

* Klasa przyczepności na mokrej nawierzchni - również określana jest w skali od A do G. Informuje o tym, jaka jest skuteczność opony podczas hamowania. Przy prędkości 80 km na godz. rozpiętość między drogą hamowania dla samochodu z oponami A i F (osobowych nie oznacza się literą G) wynosi około 18 metrów.

* Zewnętrzny hałas toczenia opony - to ważne nie tylko dla kierowcy i pasażerów, ale też dla otoczenia. Na etykiecie podana jest nie tylko jako liczba emitowanych decybeli, ale też ikona głośnika, z którego wychodzą fale dźwiękowe - od jednej do trzech, a im jest ich więcej, tym głośniej jedzie opona.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bierze udział w trwającym do 2018 roku projekcie monitorowania rynku opon. 13 państw unijnych (Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Estonii, Finlandii, Hiszpanii, Niemiec, Litwy, Luksemburga, Łotwy, Polski, Rumunii, Szwecji) i Turcja wspólnie skontrolują 15 tys. partii opon, sprawdzą dokumentację 1,5 tys. partii oraz zbadają w laboratoriach 150 modeli.

Więcej o: