Założył konto na portalu randkowym, kazano mu dopłacić. Na co uważać korzystając z usług w sieci?

Magda Kłodecka
12.02.2016 22:00
Zakupy przez internet

Zakupy przez internet (Fot. Wojciech Surdziel / Agencja Wyborcza.pl)

Tajemnicze opłaty, odpowiedzialność klienta za błędy sprzedawcy, brak kontaktu - te zasadzki czyhają w sieci. Można postarać się je ominąć. Jak?

Przydaje się do wszystkiego i w każdych okolicznościach. Daje niesamowite korzyści, ale i stanowi zagrożenie, zwłaszcza dla prywatności. Ważne, żeby korzystać z niego rozsądnie i ostrożnie. Na co zwracać uwagę podczas korzystania z usług w internecie? Parę wskazówek podsuwa Europejskie Centrum Konsumenckie.

E-randki

Przed Walentynkami te portale są wręcz oblegane, korzysta z nich i zapisuje się mnóstwo osób. Ważne jednak, żeby wcześniej dokładnie przeczytać regulamin, bo- jak przestrzega ECK - zdarzają się nieuczciwe praktyki wynikające np. z automatycznego przedłużania kont.

Przypadek 1. Pan Rafał na portalu randkowym zapłacił za sześciomiesięczne korzystanie z serwisu od stycznia 2015 roku. Kiedy już dawno minął ten czas, dostał e-mail z poleceniem zapłaty zaległego abonamentu za drugą połowę 2015 roku. Zaległość opiewała na 320 zł, a termin zapłaty mijał następnego dnia. Okazało się, że w regulaminie portalu był zapis o automatycznym przedłużeniu konta, a zrezygnować trzeba było składając wyraźne oświadczenie.

E-gry

Z tej rozrywki korzysta wielu internautów. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że ściągnięcie gry czy korzystanie z niej online po zalogowaniu łączy się z zawarciem umowy z przedsiębiorcą.

Przypadek 2. Pani Ewa, grając w grę online, skusiła się na promocję. Zerwanie kartki z wirtualnego kalendarza oznaczało otrzymanie jednego prezentu miesięcznie (np. dodatkowej sprawności postaci, przedmiotów umożliwiających przejście na następny poziom). W wyniku błędu w grze użytkowniczka zamiast jednego, dostała kilka prezentów w miesiącu. Przedsiębiorca odkrył błąd i zażądał oddania wszystkich prezentów, tyle tylko, że wszystkie zostały już wykorzystane w grze. Firma pozwoliła je zatrzymać, jeżeli zapłaci 500 zł. Nie zrobiła tego, a jej konto zostało zablokowane na czas nieograniczony. Grającej trudno było zrezygnować z gry, w którą zainwestowała dużo czasu i pieniędzy, czyli ponad 10 tys. zł. Przedsiębiorca miał siedzibę we Francji, więc ECK interweniowało; w rezultacie konto zostało przywrócone.

E-zakupy

Nieograniczony wybór i nierzadko niższe ceny to korzyści z e-zakupów. Minusem może być jednak to, że w rzeczywistości towar nie będzie taki jak na zdjęciu. Klient ma jednak prawo - na terenie całej Unii - do zwrotu w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Warto jednak jeszcze przed zakupami sprawdzić choćby dane i adres firmy, regulamin oraz opinie; informacje przydatne nie tylko w przypadku zwrotu, ale też np. reklamacji.

Przypadek 3. Pani Joanna kupiła dla dziecka strój SpongeBob. Francuski e-sklep gwarantował realizację zamówienia w ciągu trzech dni od daty zakupu. Klientka szybko zapłaciła, później kilka razy upominała się, ale i tak nie otrzymała przesyłki w terminie. Zdecydowała się więc odstąpić od umowy, prosząc o niezwłoczny zwrot pieniędzy. Wysyłała do firmy, e-maile, a w odpowiedzi dostawała szablonowe formułki generowane przez system elektroniczny. Klientka nie dostała ani towaru, ani pieniędzy. Pani Joanna przyznała, że przed decyzją o zakupie nie sprawdziła i nie przeczytała negatywnych opinii o sprzedawcy w Internecie - a takich było całkiem sporo.

E-poradnik

Co robić, a czego unikać - w krótkich, żołnierskich słowach radzi ECK:

- E-mail, numer telefonu komórkowego, adres skrzynki pocztowej to zdecydowanie za mało, by uznać sprzedawcę za wiarygodnego. Szukaj pełnych danych, łącznie z adresem stacjonarnym i numerem KRS. - Nie zakładaj, że właściciel e-sklepu działa w kraju wskazanym przez adres strony internetowej, np. "ie" nie koniecznie oznacza, że sklep zarejestrowany jest w Irlandii. - Przed zakupami sprawdź opinie na wielu portalach, to daje pełniejszy obraz. Nie ufaj pozytywnym opiniom na stronie sklepu, bo te nieuczciwa firma może sobie wystawić sama. - Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania też o niczym nie świadczy, bo e-sklep może zapłacić za reklamy w wyszukiwarkach internetowych. - Za zakupy płać raczej kartą kredytową lub w ewentualnie systemie online. Dzięki karcie można odzyskać wpłatę na podstawie procedury chargeback. - Upewnij się, że podając dane z karty korzystasz z bezpiecznej witryny: to symbol zamkniętej kłódki w prawym dolnym rogu okna przeglądarki oraz adres strony internetowej rozpoczynający się od https://. - Aktualny program antywirusowy też zmniejsza ryzyko. - Nie odpowiadaj na spamy (niechciane maile), ostrożnie otwieraj linki, bo mogą prowadzić do phishing'u (wyłudzania poufnych informacji osobistych). - Nie daj się zwieść zbyt dobrze brzmiącym propozycjom. Jeżeli coś jest zbyt piękne, aby było prawdziwe, zwykle prawdziwe nie jest. - Nie ujawniaj danych osobowych, które nie są niezbędne do przeprowadzenia transakcji. - Nie kupuj podrabianych towarów, bo często są niebezpieczne lub złej jakości, a dojść odszkodowania może być bardzo trudno. - Poznaj wszystkie swoje zobowiązania, łącznie z tzw. "drobnym drukiem".

Zobacz także
  • Podziel się